פוזאת חמדאן
מנהל מחלקת חינוך
04-9122657
רוז עזאם
מזכירת האגף
9122661- 04

שעות עבודה  : ימי  א' – ה'  : 08:00 – 16:00

מטרת​ העל בחינוך

מערכת החינוך בכפר עספיא פועלת במסגרת רשות החינוך המקומית , רואה לעצמה מטרה לטפל על פי תפקידה ועקרונות פעולתה באוכלוסיית הילדים החל בלידה ובגני טרום חובה , עבור במערכת גני הילדים הרשמיים , בתי – הספר היסודיים , חטיבת – הביניים , ביה"ס התיכון , תלמידי מכינה , סטודנטים ואקדמאים .
מחלקת  החינוך פועל על בסיס תכנית אב לחינוך המגדירה מטרות כלליות לכל המערכת ויעדים פרטניים לכל מסגרת בתוכה .

  • חינוך מדעי טכנולוגי : עיצוב אדם אוטונומי, חוקר עם הפנים לעתיד טכנולוגי מתקדם. מערכת החינוך תשאף לקדם את התלמידים באופן המיטבי המתבקש מההתקדמות המהירה בחברה הסובבת – במדעים , בטכנולוגיה , תקשורת , מחשבים והוראת מקצועות עיוניים . 
  • החינוך ההומניסטי : מערכת החינוך רואה בתלמיד אדם שלם ועל כן תטפח בו צדדים רבים ומגוונים בתחום האישי , החברתי , הלימודי , ובתחום ההומניסטי : שורשים , אמנות , מוסיקה , ספורט , מחול , דרמה , תרבות וחברה . 
  • הלומד העצמאי – עידוד הקריאה : לצד הקדמה הטכנולוגית , ביה"ס יחזק את דמות האדם הקורא ואוהב הספר , המסוגל לעבד חומר באופן עצמאי ולהציגו בכתב . 
  • מערך מסייע לתלמידים : רשות החינוך המקומית תעשה כל מאמץ לשלב תלמידים בעלי צרכים ייחודיים בחינוך הרגיל , ותבטיח קיומה של מערכת תמיכה בראיה ההוליסטית : סיוע לימודי , סיוע חברתי וסיוע בתחום האישי . כמו כן המועצה תטפח מערך מונע בגיל הצעיר , לטיפול בליקוי למידה בגיל מוקדם . 
  • טיפוח מצוינות : המועצה תטפח תלמידים בעלי יכולות גבוהות ותציב בפניהם אתגרים המתאימים לרמתם . 
  • פנים רבות לחינוך : העירייה תעודד פתיחת מסלולי לימוד מגוונים ככל שניתן , ע"מ לאפשר לתלמידים ביטוי אישי והפגנת יכולת בתחומים שונים עפ"י נטיותיהם ויכולתם . 
  • סביבה לימודית מזמנת : טיפוח מוסדות החינוך : הרשות המקומית תדאג לכך שמוסדות החינוך יהיו נוחים ומזמנים לשהייה ללמידה , להוראה , למשחק ולמנוחה . 
  • אוטונומיה בית – ספרית : רשות החינוך המקומית תאפשר ותעודד את עצמאות בתי – הספר תוך פיתוח קהילתי ייחודי סביבם . 
  • השגיות והמשכיות : שיפור ההישגים הלימודיים , צמצום היקף הנשירה הסמויה והגלויה, העלאת אחוז הזכאים לבגרות. והעלאות ממוצע הציונים לבגרות, העלאת אחוז הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוה.

 

אתגרים והכנות במחלקת חינוך

  • מחשוב מערכת החינוך והטמעות המחשב ככלי לקידום מערכת החינוך בכל רפידה. כיום כמות המחשבים בבתי הספר היא מחשב לכל 6 תלמידים ( הממוצע הארצי מחשב לכל 10 תלמידים). 
  • צמצום הנשירה למינימום. 
  • שיפור הסביבה הפיזית לשם שיפור האקלים החינוכי . 
  • שיפור ההישגים הלימודיים מהגיל הרך להגדלת אחוז הזכאים לבגרות ואחוז המשתלבים במוסדות להשכלה גבוהה.

 

הסעות ​תלמידים

זכאות : לכל תלמיד עד כיתה ד' שביתו מרוחק 2.5 ק"מ , ולכל תלמיד מכיתה ה' ומעלה שביתו מרוחק 3 ק"מ .

מסיעים : חברת הסעות מקומית שזכתה במכרז חידוש הסכם לשנה .

מסלולים : פועלים מסלולי הסעה בבוקר ובצהרים :

תלמידים הלומדים מחוץ לכפר : רק לתלמידי החינוך המיוחד אשר מוסעים לבתי-ספר בחיפה לפי התאמה לצורכי התלמיד .

 

מסלולי לימוד הומניסטיים  

  • מערכת החינוך מייחסת חשיבות רבה לטיפוח תלמידים במגוון נושאים הכוללים : אמנות פלסטית , מוסיקה , תיאטרון וספורט . גם לחינוך החברתי לאקטואליה ולהעמקת התודעה מודגשת חשיבות רבה ומשאבים משמעותיים .
  • עידוד הקריאה - בכל מערכות החינוך פועלות ספריות עשירות המאפשרות לתלמידים קריאה ועיון. 
  • סיוע לתלמידים - כפרנו עשיר במערכות תמיכה רבות המיועדות לסייע לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים להשתלב ככל שניתן במערכות החינוך הרגילות . 
  • טיפוח תלמידים מחוננים - רשות החינוך המקומית מעודדת חינוך למצוינות ומפעילה מספר תוכניות לטיפוח תלמידים מחוננים ותלמידים " משיגים " . 
  • מסלולי לימוד מגוונים - המועצה פועלת לעודד את ביה"ס להוסיף ולגוון את תחומי הלימוד ולאפשר לתלמידים היכרות עם עולמות תוכן רחבים . 
  • טיפוח מוסדות חינוך - המועצה מרכזת מאמץ לשיפור התנאים הפיזיים במערכת החינוך להפיכת בתי – הספר וגני הילדים למקומות נעימים ונוחים ללמוד וללמד בהם . 
  • העמקת הקשר לעבודת אדמה - הכפר עספיא כישוב שטיפוח הטבע והסביבה בראש מעיינותיו יגביר את מודעות התלמידים בנושא טבע ואיכות הסביבה ע"י הקמת חווה לחינוך בנושא לבתי הספר היסודיים . 
  • העמקת האוטונומיה הבית ספרית – בתיה"ס הקהילתיים במסגרת המדיניות הכוללת לביזור סמכויות , גם בתי הספר בכפר יזכו לאוטונומיה ולחופש במדיניותם . בתי הספר יוגדרו כקהילתיים המתווים לעצמם את תפיסת עולמם ואת גישתם החינוכית בשיתוף ההורים .

 

ועדות ליד מחלקת חינוך

  • ועדת היגוי יישובית :בראשות ראש המועצה והיא כוללת אנשי חינוך ונציגי ציבור אשר מטרתה עיצוב מדיניות על למערכת החינוך.
  • מועצה ציבורית :בראשות ראש הרשות והמחולקת לועדות חינוך , רווחה ואכיפה ועיקר מטרותיה טיפול בסוגיות חינוכיות ובנושאים רווחתיים וכן המניעה ואכיפה של סמים אלימות ועבריינות וחברים בה כל הגופים הרלוונטיים מהישוב ומחוצה לו.

 

סקר צרכים

מחלקת החינוך החלה בהכנות לביצוע סקר צרכים בקרב נוער וצעירים בישוב במטרה לאתר את צרכי הנוער והצעירים ובסיומו לתת המלצות לקידום מערכת החינוך הפורמאלית וכן הלא-פורמאלית . הסקר יהווה תשתית לבניית תכנית אב לנוער וצעירים בישוב. טווח הזמן הדרוש לביצוע הסקר הוא שנה אחת